Codemonkey Jr- koodauspeli 0-2 luokille.
Koodaminen sanana on sellainen, mitä itse en käytä niin paljoa alakoulun puolella. Ennemmin tavoite on kehittää loogista päättelykykyä. Näitä samoja harjoitteita voi tehdä paljon luokassa ilman laitetta. Luokassa voi ohjeita antaa kaverille, joiden mukaan hänen tulee toimia tarkalleen.
Lämmittelynä käytän isompien ja pienempien oppilaiden kanssa seuraavaa puuhaa yleensä: Käsken oppilaiden ohjaamaan minut kävelemään johonkin tiettyyn paikkaan luokassa. Jos oppilas antaa ohjeen vaikkapa, että "kävele eteenpäin", kävelen niin kauan eteenpäin kuin vain pystyy. Kun olen jo seinään törmännyt, kävelen edelleen paikallani pää hakaten seinää. Hiljalleen päästään siihen, että oppilas antaa ohjeita mahdollisimman tarkkaan.
Esim. "kävele 5 askelta". Edistyneemmät ja isommat oppilaat voisivat jo osata antaa ohjeen "kävele eteenpäin, niin kauan kunnes tulee seinä vastaan, silloin pysähdy". Tällöin on opittu jo käyttämään jos -sääntöä. Jos tapahtuu jotain, niin mitä sitten pitää tehdä. Alla on vajaa 3minuutin video codemonkey jr. pelistä, missä käydään peli lyhyesti läpi ja näytetään asiat, mitkä on hyvä huomioida opettajana, että tunnin pystyy vetämään huoletta läpi.
Peli löytyy ainakin iPadeille Applestoresta. Peli on ilmainen.
Kommentit
Lähetä kommentti